Gå til indhold

Mine tanker fra The Inbounder 2018

Hvis man er det mindste interesseret i udviklingen inden for inbound marketing og digital markedsføring, er der specielt én konference, som skiller sig ud: Den årlige INBOUND-konference, der afholdes af HubSpot hvert år i Boston – og som tiltrækker mere end 20.000 deltagere og en lang række prominente oplægsholdere. Jeg elsker den årlige tur til Boston, men jeg har også savnet en konference, som kan give en mere europæisk vinkel på inbound marketing. Og den konference findes faktisk. Den hedder The Inbounder og løb af stablen over to dage i Madrid tilbage i april måned. Og den skuffede ikke.

content_stage

Siden jeg kom hjem fra Madrid har mange af de spændende oplæg tumlet rundt inde i hovedet på mig. Det er tid til at få dem ud. Nu. Jeg har derfor skrevet dette blogindlæg for at give dig indsigt i de emner, der gjorde størst indtryk på mig til The Inbounder. Forhåbentligt vil det inspirere dig i dit arbejde med inbound.

Google: Det er fanme’ uhyggeligt du!

Hvis der var ét hovedemne på tværs af indlæg, så var det helt klart nogle af de ændringer, som Google “stille og roligt” er ved at introducere. Det er nemlig helt tydeligt, at Google bliver dygtigere til at holde brugerne fast på deres platforme. Og hvordan ved vi det? Jo, prøv at foretag den samme søgning både på din desktop og på din mobil. Du vil se, at Googles “Knowledge Graph” fylder mere og mere i toppen af søgeresultatet.

Hvor Google tidligere var en “søg-og-klik-på-et-link”-platform, så er de tydeligvis ved at blive en platform, som arbejder ud fra devicen “søg-og-vi-skal-give-dig-svaret-lige-her”. Og de er ikke til at spøge med. Der ligger noget super avanceret AI-teknologi bagved, som jeg ikke skal kloge mig på. Men Cindy Krums gode slidedeck kan give dig en god forståelse for området:

Der er stærke indikationer for, at publikum ikke ønsker at flytte fra en Google-platform over til et website, der er langsomt og har et design, der kunne trænge til en kærlig opfriskning. Og platformene ønsker slet ikke, at de flytter. Tænk bare på løsninger som Google AMP, Facebook Instant Articles og Apple News …

Men hvordan skal man som brand så forholde sig til denne udvikling? Se, her blev alle eksperterne en anelse usikre. Selv en guru som Rand Fishkin (tidligere Moz) var usikker på konsekvenserne, hvilket er forfriskende i en tid, hvor mange er hurtige til at proklamere fremtidens stensikre sandhed.

Her er 3 gode punkter fra Rand Fishkins præsentation:

  1. Mange har mulighed for at ranke på Google’s side 1, men den domineres af nogle ganske få virksomheder. Du skal derfor finde dine præcise nicher for at sikre din tilstedeværelse.
  2. Content SEO er 75% hensigt og 25% keywords. Dit indhold skal derfor have til hensigt at være tilrettet dine kunders problemer og udfordringer.
  3. Vi skal til at lære, hvordan vi influerer de leads og kunder, som ikke forlader Google for at komme over til vores hjemmeside.

På trods af usikkerhederne og de svære arbejdsbetingelser er én ting helt sikkert: Du skal deltage i kampen om at være tilstede som brand med godt content og en godt gennnemarbejdet digital leadproces. Det er hele forudsætningen for at være med i gamet – og det er som sådan ingen nyhed.

Det nye er dog, at det ser ud til, at vi nu også skal forholde os til, hvordan vi skaber godt og engagerende indhold, som ikke kun lever på vores egne hjemmesider, men som også er så godt, at Google og de andre platforme anvender lige præcis dit indhold. Det er en ny del af gamet, som er baseret på en dataforankret content-startegi.

Hvordan laver du verdens bedste landing page?

Jeg er ret vild med Oli Gardners måde at præsentere på. Han er via sit arbejde hos Unbounce en af de mest erfarne inden for opbygningen af landing pages, som bare virker.

Det demonstrerede han blandt andet i Madrid, hvor han med sin præsentation på 265(!) slides giver en trin-for-trin vejledning over, hvordan du bygger den perfekte landing page. Du kan finde hans lærerige præsentation lige nedenfor: 

Konverteringsoptimeringer er funderet i The Why

Talia Wulf fra Getuplift havde et meget spændende indlæg om et emne, der ellers kan lyde en smule tørt: Konverteringsoptimering. Det var det dog langt fra. Hun formåede nemlig at kombinere emnet med en diskussion af, hvordan vi skaber situationsbestemt og meningsfulde oplevelser for leads og kunder. Hun anvendte denne model for de forskellige stadier i kunderejsen:

  1. Unaware
  2. Problem Aware
  3. Solution Aware
  4. Product Aware
  5. Most Aware

Talia Wulf anvendte en række spørgsmål til at afdække de forskellige stadier. Hvis du er interesseret i emnet, vil jeg anbefale dig at tage et kig på hendes slides her:

Udforsk The Inbounder konferencen på egen hånd

Jeg havde to gode dage i Madrid. To dage spækket med indhold, som gav anledning til refleksion og nye idéer. Dem har jeg forsøgt at liste til dig:

  • B2B-brands vil i fremtiden miste mere kontrol over præsentationen af indhold og deres kunders erfaringer og oplevelser. Det kan betyde, at vi i inbound marketing-verdenen bevæger os fra en “owned media model” til en “distributed content model.”
  • Det forkerte spørgsmål er: “Hvordan får jeg besøgende til mit website?.” Det rigtige spørgsmål lyder derimod: “Hvordan tilbyder mit website en differentieret værdiskabelse i kundens brugerrejse?”
  • Vi er vant til at være tilbageholdende med at bygge værdi via andres platforme. Så hvad gør vi, hvis de platforme kommer til at betyde mere og mere?
  • Du kan ikke eje kundens brugerrejse – og det har du faktisk aldrig gjort.
  • Du optimerer ikke alene for at få leadkonverteringer, men for at styrke dit brands positionering.
  • Hold øje med Voice Search (Alexa, Siri, osv.). Her er en ny verden, hvor dit website slet ikke eksisterer. Hvad kommer det til at betyde for jeres brand, leadgenerering og salg?

Det var mit take på The Inbounder 2018. Jeg håber, at du blev klogere. Konferencen var som tidligere nævnt fyldt med spændende indlæg, så udover de nævnte speakers vil jeg fremhæve folk som Daryn Smith, Alba Vargas, Marcus Tandler og Mike King. Du kan finde deres, samt alle andre, slides fra konferencen her.

[Dette indlæg er også udgivet på Pravdas blog.]